28 juli- Frukost

Har nyss ätit min andra frukost, Omelett.

Ingredienser 1 port
Ägg, 2-3 st
Vatten, 1 msk
Salt och peppar
Smör eller margarin, 1 msk

Tillagning
1. Knäck äggen i en bunke. Tillsätt vatten, salt, peppar och vispa ihop lätt.
2. Hetta upp en stekpanna och lägg i smöret. Häll i omelettsmeten och dra försiktigt med en gaffel från kanterna och in mot mitten så att smeten stelnar.
3. Lägg i eventuell fyllning, t.ex svampstuvning. Jag fyllde min med champinjon och tomat. Vik eller rulla ihop omeletten.. En omelett naturell har ingen fylllning utan viks direkt.
4. Tag ett rejält grepp om pannans skaft och stjälp upp omeletten på en tallriken.
Smaklig måltid!

Det är svårt att göra snygga omeletter för flera, gör i stället flera små. Övning ger färdighet.


Till min första frukost, som jag åt tidigare, tog jag Valios vaniljyoghurt original. Hällde upp i en djuptallriken. Hittade sen björnbär i fysen som jag ställde i ett vattenbad för att tina upp. När dom var tinade hällde jag upp dem i yoghurten. Mums! Väldigt lätt men otroligt gott.

  
   

Kommentarer
Postat av: Sandra

göttgött

2009-07-31 @ 13:18:22
URL: http://sandraelisabetholsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0